Teimme Kauppalehden kanssa kumppanuusartikkelin yritysnumeroiden hinnoittelussa tapahtuvasta muutoksesta vuoden 2024 alusta alkaen.
Ensi vuoden alusta lähtien organisaatiot eivät enää voi veloittaa maksuja yritysnumeronsa kautta tapahtuvasta puhelinpalvelusta. Yksi ratkaisu tilanteeseen on puhelinasioinnin vaihtaminen palvelunumeron alle.
Useiden yritysten ja virastojen puhelinnumeroiden hinnoitteluun on pian tulossa merkittäviä muutoksia. Ensi vuodenvaihteessa tulee voimaan lakimuutos, joka kieltää yritysnumeroiden eli valtakunnallisten tilaajanumeroiden ns. access-periaatteeseen perustuvan hinnoittelun.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yritykset ja virastot eivät voi enää käyttää puhelinasioinnin yhteydessä sykäysveloitukseen perustuvia hintoja, jotka on veloitettu soittajalta. Yritysnumeroihin soittaminen ei yleensä sisälly matkapuhelinliittymien puhepaketteihin ja siksi puhelut ovat saattaneet tulla kalliiksi.
”Tähän asti lukuisat pienet ja suuret organisaatiot ovat käyttäneet yritysnumeroissaan käytäntöä, jossa he ovat saaneet osan soittajan maksamasta puhelumaksusta tuloutettua itselleen. Sykäysveloituksen loppuminen näissä numeroissa tulee muuttamaan liikenteen käsittelyä televerkossa suuresti”, pohtii Länsilinkki Oy:n toimitusjohtaja Marko Mäkinen.
”Lakimuutoksen voimaantulemisen jälkeen yritysnumeroihin soittamisesta ei puhelun vastaanottaja voi enää veloittaa ylimääräisiä maksuja. Yritysnumeron haltijateleyritys saa puhelun vastaanottamisesta vain EU:n määrittämän terminointimaksun, joka on 0,07 senttiä minuutissa eli käytännössä nolla”, tarkentaa keskuspäällikkö Anders Järvenpää Länsilinkistä.
Lakimuutokseen ryhdyttiin pääasiassa kansalaisilta tulleen palautteen vuoksi. Yrityksiin ja virastoihin soittaminen on viime vuosina ollut hintavaa, sillä puhelu on voinut maksaa yli 20 senttiä minuutilta. Myös puhelimessa jonottaminen on yleensä maksullista. Koska valtakunnallisiin tilaajanumeroihin soittaminen ei sisälly operaattoreiden tarjoamiin puhepaketteihin, on soittajille saattanut koitua muhkea lisälasku asioiden hoitamisesta puhelimitse.
”Sellaistakin ilmiötä on havaittu, että puhelun vastaanottajalle on ollut kannattavaa pitää soittajia jonossa”, sanoo Anders Järvenpää. ”Valtakunnallisten tilaajanumeroiden hinnoittelu tavanomaista puhelumaksua korkeammin on ollut EU-tasolla suomalainen anomalia, josta nyt päästään eroon.”
”Kyseessä on lieveilmiö, joka on syntynyt vähitellen teknisen kehityksen myötä”, miettii Marko Mäkinen. ”Puheliikenne on muuttunut valtavasti siitä, kun kaukopuhelut olivat vielä normaali käytäntö.
Tuleva muutos ei koske valtakunnallisia maksullisia palvelunumeroita, joiden hinnoittelu jatkuu entisellään. Näitä maksullisia palvelunumeroita ovat esimerkiksi 0100-, 0200-, 0300-, 0600- ja 0700-sarjat.
”Lakimuutos tulee selkeyttämään tilannetta, joka nykyisellään on aika sekava. Kuluttajan on ollut vaikea hahmottaa, mikä puhelinasiointi on maksullista ja millaiseksi puhelun hinta muodostuu. Jatkossa organisaatiot ja teleyritykset voivat veloittaa palvelumaksuja vain valtakunnallisten palvelunumeroiden kautta”, kertoo Mäkinen.
Marko Mäkisen mukaan yrityksillä on mahdollisuus jatkaa itsehinnoiteltua puhelinpalvelua asiakkailleen, mikäli he vaihtavat asioinnin valtakunnalliseen palvelunumeroon. ”Meillä Länsilinkillä on kyvykkyyttä tarjota yrityksille sellaisia palvelunumeroita, jotka korvaavat aiempien yritysnumeroiden kautta tapahtuneen puheliikenteen.”
”Haluamme olla luomassa yrityksille jatkumoa nykytilanteeseen. Samalla koen kuluttajien kannalta tärkeäksi sen, että kokonaisuus selkiytyy. Jatkossa on helpompi havaita ero normaalihintaisen ja maksullisen puhelinpalvelun välillä”, Mäkinen toteaa.
Lue lisää Länsilinkin Palvelunumeroista ja numeroinnista.
Länsilinkki Oy on hakenut Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta uutta 0900 -numerosarjaa, jota on tarkoitus hyödyntää organisaatioiden palvelunumeroihin. Mikäli viranomainen päättää myöntää numerosarjan käyttöoikeuden Länsilinkin ja muiden teleyritysten käyttöön, se mahdollistaa aiemmin käyttämättömien puhelinnumeroiden repertuaarin.
”Aina kun uusi numerosarja otetaan käyttöön, niin nopeimmat saavat kauneimmat numerot”, muistuttaa Marko Mäkinen. ”Varmasti moni yritys haluaisi saada itselleen helposti muistettavan puhelinnumeron. Uusien numeroiden myötä se on mahdollista. Pienenä ja ketteränä teleyrityksenä autamme asiakkaita rakentamaan puhelinpalvelun kokonaisuuden.”
”Traficomille osoitetulla hakemuksella pyrimme siihen, että kauniita palvelunumeroita saataisiin ensisijaisesti Suomessa toimivien pienten teleyritysten käyttöön ja heidän asiakkaidensa eduksi”, sanoo Anders Järvenpää.
Länsilinkki Oy on 1991 perustettu teleyritys, joka on alun perin tuottanut puhepalveluita vain muille 02-alueen teleyrityksille. ”Olemme pikkuhiljaa kasvaneet tarjoamaan palveluita koko manner-Suomessa. Liikennemäärältään Länsilinkki on yksi Suomen suurimpia teleyrityksiä, mutta suhteellisen tuntematon, koska meillä ei ole kuluttaja-asiakkaita”, Järvenpää kertoo.
”Asiakkaamme ovat lähinnä pieniä ja keskisuuria yrityksiä ja teleyrityksiä. Olemme nopeasti toimiva ja palveleva asiantuntijaorganisaatio”, tiivistää Marko Mäkinen. ”Nykyisen yritysnumeron jatkamisesta palvelunumerona on tullut meille jo paljon kyselyitä.”
Tutustu Länsilinkin Palvelunumeroihin ja numeropankkiin.
Kauppalehden artikkeli julkaistu 15.2.2023,
Lue koko artikkeli: Kauppalehden artikkeli